De eerste generatie
Het begon allemaal in 1894. Jan Tuk, die op dat moment 25 jaar is, geeft te kennen zich gevestigd te hebben als rijtuig- en wagenmaker aan de Molendijk in Klaaswaal. Oorspronkelijk komt hij uit Oudenhoorn. Hij maakt prachtige houten wagens op maat. Precies zoals zijn klanten ze willen hebben. Jan Tuk sticht met Adriana van der Giessen een gezin waarin 10 kinderen worden geboren. De eerste wordt geboren op 1 november 1894. Dat is Willem Arie Tuk.
De tweede generatie
Willem Arie Tuk groeit op in de wagenmakerij en blijkt er plezier in te hebben. Hij wordt ook wagenmaker van beroep. In 1924 neemt hij zijn intrek in het huis aan de Molendijk en zet het bedrijf van zijn vader voort. Willem Arie is dan al een aantal jaren getrouwd met Pieternella Lijdia van Dijk en zij hebben al een zoon: Jan Laurens Tuk. Hij is geboren op 21 mei 1922.
Rond 1940 neemt het gemotoriseerde verkeer toe. Er komt een markt voor carrosseriebouw. De activiteiten rond de rijtuig- en wagenbouw nemen langzaamaan af. Carrosseriebouw is ook maatwerk. Het onderstel werd aangeleverd en Willem Arie Tuk maakte daar met de hand een opbouw op, zoals de klant dat wilde. Veelal van hout, later wordt er ook blik gebruikt.
De derde generatie
In 1949 is het Jan Laurens Tuk die zijn intrekt neemt in de woning aan de Molendijk. Op dat moment is zijn vader Willem Arie ook nog steeds actief in het bedrijf. De twee werken samen. Jan Laurens is getrouwd met Adriana Kalis en in dit huwelijk worden twee jongens geboren. Wim en Herman Tuk.
Rond 1960 komt er een einde aan het maatwerk. Dat wordt te duur. De massaproductie groeit enorm. Na de carrosseriebouw komen er activiteiten als bomen zagen. Die bomen zijn zwaar en moeten vervoerd worden. Daardoor ontstaat het idee om een kraan op een wagen te gaan maken. De kraanverhuur is geboren!
In 1966 komt daar ook de verkoop van benzine bij. Inmiddels zijn we ook actief in de autoberging. Voertuigen die gestrand of verongelukt zijn worden weggetakeld of geborgen door Tuk. Bij nacht en ontij gaan we op pad!
De vierde generatie
In 1983 neemt Herman Tuk met Elisabeth (Bets) Kooiman zijn intrek in de woning aan het Molendijk. Of eigenlijk, hij gooit het plat en zet er een nieuw huis neer. John Tuk is dan al 11 jaar oud. Als John 17 jaar is gaat hij bij zijn vader op de kraan. Kort daarna wordt de autoberging afgestoten. De impact van deze werkzaamheden was enorm en de volgende dag moesten we gewoon weer vroeg bij de klant staan om te hijsen. De bergingsvrachtwagen wordt verkocht aan De Geus in ’s Gravendeel.
In 1994 bestaat Tuk 100 jaar. Al een eeuw lang is er hard gewerkt door de familie Tuk. Hare Majesteit de Koningin besluit dan om het predicaat Hofleverancier toe te kennen. De bedrijvigheid gaat onverminderd door. Er wordt hard gewerkt en er worden nieuwe kranen gekocht.
De vijfde generatie
In 1999 wordt John Tuk mede-eigenaar, wordt Thijs Tuk geboren en gaat Miranda de Heer, waar John inmiddels dan al een aantal jaren mee getrouwd is, de administratie doen. Op 1 januari 2007 is het tijd voor een volgende stap. John en Miranda Tuk nemen de zaak over. Herman en Bets gaan van hun pensioen genieten en Herman springt de eerste paar jaar af en toe nog bij op de kraan of in de werkplaats.
John is verantwoordelijk voor alles wat met de praktische kant van kraanverhuur te maken heeft. Hij gaat elke dag met de kraan op pad, zorgt voor het onderhoud en is een kei in het bedenken van oplossingen voor ingewikkelde hijsvraagstukken. Miranda is de stem achter Tuk Kraanverhuur. Zij doet de planning, de administratie en alle andere werkzaamheden binnen het bedrijf.
Op 7 april 2019 bestaat het bedrijf 125 jaar.